„Bohatství je pro moudrého sluhou, pro hloupého pánem.“ (Seneca)
Umět smysluplně zacházet s penězi není vlastně až tak jednoduché, jak by se mohlo na první pohled zdát. Člověk je v běžném životě vystaven značnému tlaku reklamy. Útočí na nás stále, všemi možnými způsoby (prostřednictvím televize, letáků ve schránce, e-mailů, billboardů, tiskovin, rádia, mobilních telefonů …)
Je toho opravdu hodně a neustále máme co dělat s tím, abychom odolali. Člověk, který je však finančně gramotný, dokáže úspěšně odolávat náporu reklamy a rozumně nakládat se svými finančními prostředky. Je snadné dostat se do dluhů nebo na úplné dno. A proto jsme se rozhodli ukázat žákům 9. tř., proč je potřeba rozumět penězům a být finančně gramotný, mít potřebné informace, umět s penězi zodpovědně nakládat a přemýšlet o nich, rozhodovat se, brát je vážně a zároveň si připomínat, že by neměly být naším cílem, ale prostředkem k jeho dosažení.
V rámci úvodu do tohoto složitého tématu jsme se zabývali vztahem člověka k penězům, dále historií a současností bankovek a mincí, úlohou České národní banky a Státní tiskárny cenin, ochrannými prvky bankovek. Žáci měli možnost si jednotlivé ochranné prvky prozkoumat na skutečných bankovkách. Velice zajímavá byla část výuky, kdy každý žák musel vyjádřit svůj postoj k tvrzení „Peníze kazí charakter člověka“ a doplnit jej argumenty. Žáci byli seznámení s argumentačními pravidly a celou dobu je dodržovali (Respektuji jiný názor. Vnímám jiné názory jako obohacující. Nebráním se, ale argumentuji, Neútočím, ale ptám se. Mohu změnit názor pod vlivem cizích argumentů. Pokud jde v diskuzi o názor, neexistuje vítěz ani poražený.)
Žáci během projektu pracovali velmi pěkně. Po celou dobu dodržovali veškerá stanovená pravidla a každý žák se aktivně zapojil. Žáci si právem zaslouží naši pochvalu.
Tímto tématem se budeme zabývat i v dalších hodinách občanské výchovy.
M. Růžičková, K. Fajkusová
Napsat komentář