Základní škola Na Habru, Hořice, Jablonského 865, okres Jičín

I cesta je cíl

ikonadopis2

+420 493 624 462

nahabru@seznam.cz

493 624 462

nahabru@seznam.cz

Goldsmith Hall

New York, NY 90210

škola otevírá v 7:30

Od pondělí do pátku

Projektový Den Země na 2. stupni

Ve dnech 15.- 16. dubna 2014 proběhl na ZŠ Na Habru projekt připomínající blížící se Den Země. Naším společným cílem bylo uvědomit si, jak se k naší „matičce Zemi“ chováme, jak ji využíváme, či dokonce „rabujeme“ její poklady. Zaměřili jsme se na činnosti, kterými my sami můžeme přírodě pomoci. V našich domácnostech, ale i mimo ně lze např. ušetřit velké množství vody, energie, benzínu či surovin. A nebude nás to stát ani příliš velké úsilí. Jde jen o uvědomění si, že lze některé věci dělat s ohledem na životní prostředí jinak, šetrněji. A co jsme tedy v rámci našeho projektu dělali?

 

Žáci šestého a sedmého ročníku si nejprve ekologickým pokusem ověřili, co se děje s odpadem, pokud zůstane po dobu jednoho měsíce v zemi. Potvrdili si, že kromě bioodpadu do půdy opravdu nic jiného nepatří. Poté se žáci zabývali tím, čím oni sami mohou ke zlepšení našeho prostředí přispět. Vzájemně si formou referátků sdělili, že je vhodné třídit veškerý odpad, sbírat lahve, z bioodpadu udělat na zahradě kompost, jak by si měli při nákupu vybírat hračky, aby dlouho vydržely apod. Žáky dále zajímalo, co se vlastně dál s tříděným odpadem děje.

Zašli jsme proto na krátkou exkurzi do místního sběrného dvora, kde už na nás čekal pan ředitel Ing. Jan Honegr. Žáci se zde na vlastní oči přesvědčili, jak se zde odpad třídí, co všechno sem lze dovézt a jak funguje svoz odpadů po Hořicích. Právě do ulic města směřovaly naše další kroky. Rozhodli jsme se totiž, že zmapujeme, kde všude se kontejnery na tříděný odpad vyskytují a co se do nich může odkládat. Po příjemné vycházce jsme se vrátili zpět do školy, kde jsme vyhodnotili naše výsledky a zpracovali mapu města s vyznačenými sběrnými místy. Nyní už víme, jak by měla vpadat cesta odpadu, který vyprodukují hořičtí občané.

Žáci osmých a devátých ročníků měli úkoly ještě obtížnější. Už měsíc před projektem dostali za úkol zjistit, kolik stojí roční provoz jejich domácností, tzn. kolik jejich rodina spotřebuje vody, elektrické energie, plynu, uhlí, pohonných hmot apod. a kolik korun to zhruba stojí. Kromě toho také počítali spotřebu a cenu provozu jejich domácích spotřebičů. Na základě těchto výsledků a pomocí informací, které dostaly, měli navrhnout, kde by se v jejich případě dalo ušetřit nejvíce finančních prostředků. Čekala je tedy nemalá porce matematiky, fyziky či logického uvažování. Poté se už ve skupinkách pečlivě připravovali na to, jak budou druhý den své nabyté vědomosti v tomto oboru předávat svým menším spolužákům z 1. stupně. Jejich prezentace se celkem vydařily a tak se děti mohly vydat na úklid okolí školy a některých vybraných částí města. Jimi sebrané odpadky poté odvezly technické služby města, jimž tímto děkujeme.

Doufejme, že nabyté vědomosti a zkušenosti žáků z těchto dnů nezůstanou nevyužity a že si je budou žáci nejen pamatovat, ale že se podle nich budou řídit nejen oni sami, ale že je převezmou celé domácnosti. Naše „matička Země“ si to jistě zaslouží a nám i budoucím generacím se tu bude žít lépe.

Pavel Kubíček

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Z archivu