ORBIS PICTUS
Tradice je hodna následování – proto je již pátým rokem nedílnou součástí jarních aktivit na naší ZŠ Na Habru v Hořicích dvoudenní tematický projekt. Tentokrát jsme si vypůjčili téma a hlavní myšlenku od Učitele, jehož jméno zná celý svět.
V roce 1658 bylo vydáno dílo „učitele národů“ Jana Amose Komenského ORBIS PICTUS , v roce 2010 uplynulo 325 let od prvního vydání tohoto díla česky z roku 1685, proto jsme se rozhodli připomenout si tuto první obrázkovou encyklopedii pro děti tímto netradičním projektem a oživit tak alespoň částečně Dílo Jana Amose Komenského, které k nám stále promlouvá.
„Orbis sensualium pictus“ (Viditelný svět v obrazech) jsme tentokrát nepřenesli do naší školy prostřednictvím přizvaných hostů, kteří žáky seznámili se svými profesemi či posláním, jako v minulých čtyřech ročnících. Letos jsme za nimi poprvé poslali naše žáky, aby tak přímo ve světě, v místě jejich působení, odkryli jejich příběhy a skrze tuto zkušenost zakusili a následně rozkryli i jejich svět. Tyto „obrazy“ ze světa velkého i malého pak v podobě vlastních zážitků a poznatků po návratu předali ostatním žákům naší školy a představili tak nejen danou činnost, ale i místo, kde se příběh těchto lidí odehrává.
V přípravné fázi měli žáci možnost ovlivnit podle svého zájmu výběr míst „výjezdu“. Pak se rozdělili do skupin, aby na každé nabídnuté místo jeli zástupci ze všech tříd daného stupně. Výjezdy proběhly 5. a 6. dubna.
Žáci 1. stupně měli možnost navštívit tato místa: ZOO Dvůr Králové nad Labem, kde poznali i „zákulisí“, oddělení výživy a kuchyně zvěře. Lékárnu na Kuksu, kde se seznámili s historií lékárenství. V SOÚ v Nové Pace poznali cukrářskou výrobu a základy stolování. Kovář Jan Bek z Nové Paky jim pověděl i ukázal specifika svého řemesla. Návštěva hasičského záchranného sboru v Hradci Králové jistě přinesla spoustu nových poznatků pro malé žáčky. Prohlídka brusírny skleněných perlí, kozí farmy a vlastnoruční výroba šperků v korálkové dílně v Pěnčíně děti nadchla. Ve sklárně Ajeto v Lindavě žáci zažili nejen exkurzi do sklářského provozu, ale sami si vyzkoušeli foukání skla u malé pícky ve Sklářské krčmě. Prohlídka provozu výroby vánočních ozdob (Vánoční ozdoby, DUV – družstvo) ve Dvoře Králové nad Labem pokračovala návštěvou psího útulku Nový svět.
Žáci 2. stupně měli možnost „vstupu do světa“ prohlídkou muzea a návštěvnou do výrobních provozů ve Škoda Auto Mladá Boleslav. Národní hřebčín v Kladrubech nad Labem umožnil žákům vstup do stájí, kočárovny, do zámku a projížďku s dvojspřežím starokladrubských běloušů. Vojenské letiště v Čáslavi bylo atraktivním místem zvláště pro chlapce a z návštěvy zde si přivezli nejen spoustu fotografií, ale i zážitků a poznatků. Návštěva starého židovského hřbitova, ale i synagog se pokusila přiblížit nejen historii, ale i tradice a symboliku této komunity v Čechách. Díky tomu byli žáci konfrontováni s různými skutečnostmi, které je zaujaly a mnohé z nich se jich opravdu dotkly… Národní technické muzeum v Praze se žákům pochlubilo rozsáhlými sbírkami z historie různých oborů činnosti člověka – doprava, astronomie, fotografie, architektura a tiskařství. V Liberci skupinka žáků zažila návštěvu dvou míst, dvou protipólů života psů. Nejdříve navštívili Domov důchodců Františkov, kde se zapojili do skupinové terapie za účasti terapeutických psů paní Andrey Tvrdé (Elva Help Liberec). Poté se přesunuli do psího útulku Archa, kde naopak oni věnovali svou pozornost a pomoc pejskům. Jedna skupina žáků byla stejně jako jejich mladší spolužáci ve sklárně Ajeto v Lindavě.
Druhý den po „výjezdu do světa“ žáci nejprve pracovali ve smíšených skupinách a připravovali si prezentaci či výstup. Poté se rozešli do svých tříd a zde zástupci z každého místa předali „obraz“ svým spolužákům. Ve výsledku tak každý žák získal dalších sedm obrazů ze světa předaného většinou pomocí fotografie, videozáznamu a hlavně mluveného slova a nadšení svých kamarádů. Předání „obrazů“ bylo opravdu živé, poutavé a zajímavé. Z pozice učitele mohu říci, že si děti přivezly opravdu spoustu poznatků, zážitků a zajímavých postřehů.
Závěrečnou fází projektu je ucelení a zkompletování získaných obrazů do jednoho celku nazvaného „Orbis Pictus 2011“. Tohoto úkolu se ujala redakce našeho školního časopisu Habřík. Myšlenka a dílo Jana Amose Komenského tak bude mít naše malé pokračování zpracované pomocí technologií 21. století.
Domníváme se, že žáky tímto projektem vedeme k samostatnému tříbení názorů a tím i získaných informací a podnětů, k jejich následnému zpracování a k vytvoření působivého obrazu za pomoci slov, zvuků, kresby nebo filmového záznamu. Žáci se svého úkolu zhostili opravdu s chutí a nadšením, které nás všechny provázelo po oba projektové dny.
Jménem žáků i pedagogů naší školy děkujeme všem výše jmenovaným parterům projektu, kteří našim žákům umožnili návštěvu a věnovali se jim. Zvláštní poděkování patří panu Sobotkovi ze Sklárny Ajeto v Lindavě, který žákům věnoval sklářskou píšťalu a staré sklářské náčiní, což nesmírně obohatilo jejich předání „obrazu“.
Moc děkujeme všem, kdo přispěli sponzorským darem, díky kterému jsme nejen vyjádřili vděčnost našim „hostitelům“, ale také přenesli část obrazu našeho města a kraje „do světa“. Jsou to: Cukrárna Laušman v Miletíně, Janka – Kubištovy hořické trubičky, Strix – hořické trubičky, První hořická s.r.o. a Chovatelské potřeby Husova ul. Na závěr chceme poděkovat vedení školy a všem svým kolegům, díky kterým nám bylo umožněno tento projekt realizovat.
Alena Vacková a Ivo Chocholáč, organizátoři projektu