Důležitou součástí výchovně vzdělávacího procesu na základních školách je i ochrana žáků před rizikovým chováním, kterého se dopouštějí oni sami nebo je pácháno na nich. Jedná se např. o agresivní chování, šikanu včetně kyberšikany, záškoláctví, různé druhy závislostí (návykové látky, netolismus), vulgární chování ad.
Těmto negativním jevům se snažíme ve škole předcházet řadou činností a to již od 1. třídy. Patří sem nejen „běžné aktivity“ v rámci vyučování směřující k lepší spolupráci a komunikaci mezi spolužáky, ale i nácviky různých dovedností (např. v dopravní výchově) či postojů (např. odmítnutí drogy – cigarety, alkoholu, apod.).
Škola také organizuje některé akce, při kterých dochází ke zvýšené kooperaci žáků napříč všemi ročníky. Jedná se třeba o tzv. herní odpoledne, Den dětí, meziročníkové učení nebo o řadu projektů (Den Země, Akademie, Pomáháme,…).
Velmi oblíbené jsou i školy v přírodě či adaptační (seznamovací) kurzy konané na začátku či konci školního roku. Ty jsou zaměřeny zejména na stmelení kolektivu, sebepoznání či vytváření společných pravidel třídy. S pravidly se poté pracuje celý školní rok.
Významné jsou i akce, kterých se společně účastní nejen třídní učitel a jeho žáci, ale také rodiče. Byli bychom rádi, kdyby se právě účast rodičů na životě školy zvýšila a rodiče tak spoluvytvářeli určitou školní (třídní) komunitu.
V neposlední řadě pro žáky zajišťujeme řadu besed či exkurzí, při kterých se děti seznámí např. s nebezpečím drog (závislostí), získají (trestně)právní povědomí nebo „zažijí“ příběh člověka, který se z nelehké životní situace dokázal svojí vůlí vymanit a splnit si svůj sen.
Abychom měli přehled o situaci ve škole, zda se žáci cítí ve škole v bezpečí, musíme mít od dětí zpětnou vazbu. Tu získáváme nejen tím, že vnímáme co se „děje“ kolem nás, vedeme časté rozhovory s žáky, poskytujeme jim pomoc a oporu, ale také tím, že monitorujeme situace v jednotlivých třídách pomocí dotazníků či sociometrických šetření a ty poté vyhodnocujeme.
Zkrátka snažíme se o to, aby naši žáci chodili do školy „Na Habr“ rádi a byli zde spokojeni.
Pavel Kubíček, školní metodik prevence
Napsat komentář